راهنمای جامع تحصیل در هند

همه چیز درباره هند

راهنمای جامع تحصیل در هند

همه چیز درباره هند

  • ۰
  • ۰


 

تحصیل در هند - داروسازی در هند

تحصیل در هند در رشته داروسازی هم مانند تحصیل دندانپزشکی در هند عده زیادی از ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور را در سالیان اخیر روانه هند کرده است. یکی از مهمترین نکات درباره تحصیل در هند در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این است که دانشگاههای هند (البته نه همه) مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان هستند و فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاههای هند پس از بازگشت به ایران می‌توانند با طی کردن مراحل معمول، تحت عناوین مختلف در زمینه تحصیلی‌شان مشغول به کار شوند.

 

تحصیل در رشته داروسازی در هند به دو صورت پیوسته و ناپیوسته ممکن است.

ناپیوسته

دانشجویان ابتدا با تحصیل در دوره 4ساله B. Pharm می‌توانند مدرک لیسانس داروسازی دریافت کنند و پس از آن (و در صورت تمایل به ادامه تحصیل) یا دوره 2ساله فوق لیسانس (M. Pharm) و یا دوره 3ساله دکترای داروسازی (D. Pharm) را بگذرانند. مدرک دکترای ناپیوسته داروسازی معادل مدرک دکترای پیوسته است.

فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس داروسازی (B. Pharm) از دانشگاههای هند می‌توانند در ایران بعنوان مسؤول فنی داروخانه فعالیت کنند. البته آنها باید ابتدا در آزمون ارزشیابی مدارک شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون، اجازه کار بدست می‌آورند. مدرک فوق لیسانس فارغ‌التحصیلان دوره M. Pharm در صورت تطابق طول دوره و ارائه پایان‌نامه تحقیقاتی، مورد تأیید قرار می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان دکترای ناپیوسته یا D. Pharm ‌ هم برای اینکه بتوانند بعنوان دکتر داروساز در کشور فعالیت کنند باید در آزمون ارزشیابی مدارک پذیرفته شوند. 

پیوسته

دوره پیوسته دکترای داروسازی یا Pharm. D امکانی است که از حدود 10سال پیش در دانشگاههای هند بوجود آمده تا دانشجویان بتوانند با گذراندن یک دوره یکپارچه، موفق به دریافت مدرک دکترای داروسازی شوند. طول این دوره، 6سال است که دانشجویان پس از پاس‌کردن واحدهای درسی در 5سال اول، مانند دانشجویان دوره D. Pharm باید سال آخر را بعنوان کارآموز یا انترن در بیمارستان یا داروخانه بگذرانند و در صورت بازگشت به کشور بعد از فارغ‌التحصیلی هم با قبولی در آزمون ارزشیابی مدارک و بدون گذراندن هیچ دوره تکمیلی، می‌توانند بعنوان دکتر داروساز مشغول به کار شوند.

 

نکته: متقاضیان تحصیل داروسازی در هند برای گرفتن پذیرش از دانشگاههای این کشور باید مدرک پیش‌دانشگاهی تجربی یا ریاضی داشته باشند.

 

گروه مشاوران تحصیلی امیدار

021-88457035-88457242

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی