راهنمای جامع تحصیل در هند

همه چیز درباره هند

راهنمای جامع تحصیل در هند

همه چیز درباره هند

  • ۰
  • ۰

داروسازی در هند

داروسازی در هند

داروسازی در هند

با توجه لیست دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت ایران، برای متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های زیرشاخه پزشکی را دارند تحصیل در هند می تواند مناسب ترین گزینه باشد که مدرک صادره از این کشور مورد تایید غیر مشروط توسط وزارت بهداشت ایران است. در مطلب این هفته به بررسی شرایط تحصیل در رشته داروسازی در هند می پردازیم:

دوره های داروسازی در هند

برای تحصیل در رشته داروسازی در هند به دو صورت می توان اقدام کرد:

1- دوره ناپیوسته: شرکت در دوره چهار ساله B. Pharm (لیسانس داروسازی) و پس از اتمام دوره لیسانس ادامه تحصیل در دوره سه ساله M. Pharm (فوق لیسانس داروسازی) یا D. Pharm (دکترای داروسازی)

B.Pharm – لیسانس داروسازی

دوره B. Pharm یک دوره 4 ساله شامل دروس تئوری و عملی می باشد که در دو بخش دروس عمومی و اختصاصی ارائه می شود. دروس عمومی شامل مفاهیم اولیه مانند آناتومی انسان، ریاضی، بیولوژی، کامپیوتر و آمار، شیمی آلی، فیزیولوژی، شیمی تجزیه و … است که برای آماده سازی دانشجو در سال اول تدریس می شوند سپس در 3 ساله باقیمانده دانشجو باید دروس اختصاصی مانند شیمی دارویی، مقدمات داروسازی، مدیریت در داروسازی، داروسازی صنعتی، سم شناسی، اشکال دارویی، فارماکولوژی و … که اکثراً در آزمایشگاه تدریس می شوند را با موفقیت سپری کند.

دروس ارائه شده در دوره B. Pharm

دانشجویانی که دوره B. Pharm را در هند به اتمام می رسانند پس از بازگشت به ایران می توانند در صورت تمایل با شرکت در آزمون ورودی کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل داروسازی یا سایر رشته ها در مقطع فوق لیسانس در دانشگاههای ایران (شعب بین المللی) بپردازند یا با شرکت در آزمون ارزشیابی مدارک داروسازی و قبولی به عنوان مسئول فنی در داروخانه مشغول به فعالیت شوند.

M.Pharm – فوق لیسانس داروسازی

پس از اتمام دوره B.Pharm در هند و در صورت تمایل دانشجویان می توانند در دوره 3 ساله M.Pharm که به 4 شاخه داروسازی تقسیم می شود شرکت کنند و فوق لیسانس داروسازی دریافت کنند. مدارک دانشجویانی که دوره M.Pharm را دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت به اتمام رسانده باشند مشروط به تطابق طول دوره و گذراندن پایان نامه تحقیقاتی به عنوان فوق لیسانس داروسازی ارزشیابی می شود.

D. Pharm – دکترای داروسازی

دانشجویانی که دوره B. Pharm را سپری کرده باشند می توانند با شرکت در دوره 3 ساله D. Pharm دکترای داروسازی ناپیوسته (معادل با دکترای داروسازی پیوسته) دریافت کنند و پس از بازگشت به ایران و قبولی در آزمون ارزشیابی به عنوان دکتر داروساز فعالیت کنند. دوره D. Pharm به دو بخش دوره آکادمیک و شرکت در کلاس (2 ساله) و دوره اینترنشیپ در بیمارستان (1 ساله) تقسیم می شود.

2- دوره پیوسته: شرکت در دوره شش ساله Pharm. D (دکترای داروسازی)

Pharm. D – دکترای داروسازی پیوسته

دوره Pharm. D که نزدیک 10 سال پیش توسط مجلس هند به تایید رسید با هدف آماده سازی دانشجویان برای دریافت مدرک دکترای داروسازی در یک دوره یکپارچه توسط دانشگاههای این کشور برای متقاضیان تحصیل داروسازی در هند ارائه می شود. برای ورود به این دوره متقاضیانی ایرانی باید دارای مدرک پیش دانشگاهی تجربی یا ریاضی باشند.

دوره Pharm. D یک دوره 6 ساله است که شامل دو بخش می شود و در بخش اول (5 سال اول) دانشجویان دروس ارائه شده را در کلاس و آزمایشگاه سپری می کنند و در بخش دوم (1 سال آخر) دانشجویان برای کارآموزی باید دوره اینترنشیپ را در بیمارستان یا داروخانه بگذرانند.

لازم به ذکر است دانشجویانی که دوره Pharm. D را در هند به اتمام برسانند در بازگشت به ایران نیاز به شرکت در دوره های تکمیلی ندارند و می توانند پس از قبولی در آزمون ارزشیابی به عنوان دکتر داروساز فعالیت نمایند.

دروس ارائه شده در دوره Pharm .D

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی:داروسازی در هند

  1. کپی صفحات پاسپورت
  2. کپی مدرک دیپلم و ریز نمرات
  3. کپی ترجمه انگلیسی مدرک دیپلم و ریزنمرات (تایید دادگستری، وزارت امورخارجه و سفارت هند)
  4. کپی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات
  5. کپی ترجمه انگلیسی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات (تایید دادگستری، وزارت امورخارجه و سفارت هند)
  6. دو قطعه عکس 3×4

متقاضیان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط ثبت نام و شهریه دانشگاه می توانند با مشاورین امیدار تماس حاصل فرمایند.

مشاوره

برای مشاوره تحصیلی در ساعات 9:00 تا 18:00 (شنبه تا چهارشنبه) با شماره های 88457035 – 88457242 تماس حاصل کنید.
در خارج از ساعات اداری لطفاً فرم مشاوره را تکمیل نمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی